Hrvatska predstavnica u Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta, Biljana Borzan, i ravnateljica Hrvatske agencije za hranu (HAH), Andrea Gross-Bošković, danas su u Kući Europe u Zagrebu predstavile rezultate ankete koja je dio istraživanja kvalitete naizgled istih proizvoda u Hrvatskoj i Njemačkoj. Anketom se omogućilo hrvatskim građanima da odrede proizvode koji će potom biti uspoređivani s istovjetnim proizvodima s njemačkog tržišta.
„Čak 82,6 % građana Hrvatske smatra da su proizvodi namijenjeni istočnom europskom tržištu lošije kvalitete od onih namijenjenim trgovinama u zapadnim članicama EU.“, kazala je Biljana Borzan.
Ona je, naime, provela anketno istraživanje s uglednom agencijom GfK na reprezentativnom uzorku od 800 građana. Kroz anketni upitnik, koji je pripremio HAH, saznali su stavove građana o kvaliteti proizvoda na našem tržištu, kao i proizvode čiju kvalitetu žele laboratorijski testirati.
„Hrvatska agencija za hranu uključena je kao stručna potpora projektu s ciljem osiguranja transparentnosti procesa, te odabira najkompetentnijih laboratorija za kontrolu pojedinih parametara.“, istaknula je Andrea Gross-Bošković.
„Istraživanje je pokazalo da kupci u Hrvatskoj itekako vode brigu o zemlji porijekla proizvoda koje kupuju. Čak njih 91 % preferira domaće proizvode, a kvaliteta i sigurnost proizvoda su im najvažniji kad odluče nešto kupiti. Više od 73 % građana vjeruje kako razlika postoji ne samo u kvaliteti, već i u cijeni.“, objašnjava Borzan.
Za razliku od dosadašnjih istraživanja koja su provedena u Slovačkoj i Češkoj, Borzan je dio uzorka rezervirala i za deterdžente budući da su se na njih žalili potrošači. Njezino istraživanje je pokazalo kako 64 % građana smatra da su sredstva za pranje i čišćenje kvalitetnija na tržištu zapadne Europe.
Ukupno će se testirati 27 proizvoda. Veći dio su odredili građani anketom, a manji je određen uspoređujući proizvode iz češke studije i proizvode koji su, prema ranijem HAH-ovom Nacionalnom istraživanju o prehrambenim navikama odrasle populacije (NIPNOP), se pokazali kao najčešće konzumirani strani brandovi proizvoda u Hrvatskoj, kako bi se osigurao kontinuitet.
„Želim istaknuti kako ovo istraživanje ne treba shvatiti kao istraživanje usmjereno protiv industrije. Istraživanje percepcije potrošača pokazalo je da je skeptičnost nedvojbeno prisutna u velikoj mjeri. Čak više od 70 % ispitanih smatra kako smo u očima velikih korporacija zapadne Europe građani drugog reda, upravo zbog sumnje u dvostruku kvalitetu prehrambenih proizvoda… To je zabrinjavajući postotak. Zato naglašavam kako ne želimo donositi zaključke naprečac, već samo utvrditi pravo stanje stvari. Možda potrošači budu i ugodno iznenađeni.“, naglasila je Gross-Bošković.
„Iduća faza je kupnja tih proizvoda u Hrvatskoj i Njemačkoj. Ovo istraživanje će mi značajno pomoći u radu u Europskom parlamentu. Naime, nedavno je i u Vijeću EU ova tema stavljena na dnevni red, i to tek nakon istraživanja parlamentarne kolegice Sehnalove. Jednakost svih građana EU ne smije biti samo na papiru.“, istaknula je Borzan.
Zagreb, 14. studeni 2016.